Allmänna villkor för företagskunder/ offentliga organisationer

Gäller från och med 2025-10-20

1. Allmänt

Dessa allmänna villkor (”Allmänna villkor”) gäller mellan Axfood Snabbgross AB, org. nr. 556000-3575 (“Snabbgross”), och företag eller offentliga organisationer (föreningar, kommun, landsting eller stat) (“Kunden”) vid köp av varor från Snabbgross.

För att bli Kund behöver du som representant för företaget eller offentlig organisation ha rätt att ingå avtal med Snabbgross. Genom att godkänna villkoren bekräftar representanten att denne har rätt att för företagets eller organisationens räkning ingå avtal med Snabbgross.

Genom att kryssa i avsedd ruta på Snabbgross hemsida, www.snabbgross.se, vid ansökan om att bli kund, godkänner Kunden innehållet i dessa Allmänna villkor.

Utöver dessa Allmänna villkor gäller, i förekommande fall, villkor för företagskredit samt övriga bilagor/tilläggsavtal som särskilt upprättats, såsom leveransvillkor, mellan Snabbgross och Kunden. Det fullständiga avtalet (dvs. Allmänna villkor och eventuellt tillhörande överenskommelser) ersätter i tillämpliga delar samtliga tidigare muntliga och skriftliga avtal mellan parterna.

Avtalshandlingarna är avsedda att komplettera varandra. Dessa Allmänna villkor utgör grunden för avtalsförhållandet. Skulle innehåll i bilagor, tilläggsavtal eller andra överenskommelser vara motstridigt i förhållande till dessa Allmänna villkor ska den bestämmelse ha företräde som mer specifikt reglerar en särskild omständighet eller fråga, såvida inte annat uttryckligen anges i den specifika överenskommelsen.

2. Ansvar för uppgifter

Kunden ansvarar för att kontaktuppgifter och andra uppgifter som lämnas vid kundansökan är korrekta och fullständiga.

Kunden ansvarar även för att meddela Snabbgross ändringar avseende uppgifter som lämnats i samband med kundansökan eller eventuell kreditansökan, samt ändringar av andra förhållanden som kan vara av betydelse för Snabbgross. Detta inkluderar bl.a. kontaktuppgifter, uppgifter om leveransadresser, ändrad betalningsförmåga, ändrad bolagsform, ändrade företrädare för Kunden samt ändringar av och/eller indraget serveringstillstånd eller tillstånd för försäljning av tobaksvaror.

Snabbgross ansvarar inte för brister i Snabbgross prestation enligt avtalet som uppstår på grund av felaktig eller inaktuell information från Kunden.

3. Köp av varor, kundnummer och kundkort

Köp av varor sker i Snabbgross butiker.

Efter godkännande från Snabbgross kan beställning av varor även ske via e-handel. Vid beställningar via e-handeln anses ett köp föreligga då beställning lagts och Kunden har fått en orderbekräftelse samt en bekräftelse på att beställningen är klar för leverans eller upphämtning.

Kostnader för leverans eller upphämtning och övriga villkor framgår i e-handeln innan beställningen slutförs.

För att köpa alkohol eller tobaksvaror krävs att Kunden på förhand tillhandahåller Snabbgross en kopia på giltigt serveringstillstånd respektive giltigt tillstånd för försäljning av tobaksvaror kopplat till Kundens organisationsnummer.

För att kunna genomföra ett köp krävs att Kunden innehar ett giltigt kundnummer. För köp i butiker krävs även att Kunden uppvisar ett giltigt kundkort tillsammans med en ID-handling.

Kunden ansvarar för kundkortet och för sina inloggningsuppgifter till e-handeln och ska tillse att obehöriga personer inte får tillgång till dessa. Kunden ansvarar vidare för alla inköp som görs på e-handeln eller i butik mot uppvisande av kundkortet.

4. Betalning

Betalning ska som huvudregel ske i samband med köpet.

I vissa fall, då Snabbgross efter kreditprövning särskilt godkänt det, kan kreditköp tillåtas. Snabbgross förbehåller sig rätten att när som helst ändra eller återkalla kreditvillkor samt neka kreditköp. Vid kreditköp gäller vid var tid gällande kreditvillkor på Snabbgross hemsida: https://www.snabbgross.se/handla-pa-faktura

Vid försenad betalning har Snabbgross rätt till dröjsmålsränta enligt räntelagen samt ersättning för skäliga inkassokostnader. Snabbgross förbehåller sig rätten att överlämna förfallna fordringar till inkassobolag för indrivning.

5. Reklamation och retur

För att Snabbgross ska godkänna en reklamation ska det föreligga fel som påtalas omedelbart i samband med godsmottagningen, eller fel av sådan art att Kunden inte rimligen kunde ha upptäckt felet vid köpet eller godsmottagningen.

En reklamation ska vara Snabbgross tillhanda utan dröjsmål så snart felet upptäckts, dock senast inom 90 dagar efter köpet eller leveransen. För färskvaror gäller en reklamationstid om maximalt 7 dagar från köpet eller leveransen.

För varor som reklamerats efter godsmottagning ska Kunden redovisa hur varan hanterats, förvarats och transporterats efter leverans. Snabbgross ansvarar inte för fel som uppenbart uppstått efter köp/leverans på grund av felaktig hantering från Kundens sida.

Reklamationer godkänns inte efter varans utgångsdatum/bäst före datum eller om varan förvarats under felaktiga förhållanden avseende temperatur, luftfuktighet eller andra förvaringsvillkor som anges på förpackningen.

Följande information ska anges vid en reklamation: Kundnummer, artikelnummer på varan, bäst före datum/batchnummer eller motsvarande, transportsedelsnummer och/eller fakturanummer, detaljerad beskrivning av reklamationen inklusive fotografisk dokumentation, samt uppgift om förvaringsförhållanden. Ofullständiga reklamationer kommer att avvisas.

Vid returer gäller följande. Varan ska vara i originalförpackning, oöppnad och i oskadat skick. Returer ska göras inom 7 dagar från köpet. Snabbgross förbehåller sig rätten att neka returer efter egen bedömning. Snabbgross godkänner inte returer av kylvaror, frysvaror, alkohol, tobaksvaror, specialbeställda varor, säsongsvaror eller brutna förpackningar annat än i samband med godkänd reklamation enligt dessa Allmänna villkor. Returkostnader bärs av Kunden.

6. Ansvarsbegränsning

Snabbgross totala ansvar gentemot Kunden för till exempel fel eller brister i åtaganden enligt dessa Allmänna villkor eller andra avtal med Kunden, oavsett ansvarsgrund, är begränsat till det belopp som Kunden betalat för den aktuella varan eller tjänsten. Snabbgross ansvarar under inga omständigheter för följdskador, utebliven vinst, produktionsbortfall eller andra indirekta skador. Denna ansvarsbegränsning gäller i den utsträckning som tillåts enligt tvingande lag.

7. Överlåtelse

Kunden har inte rätt att överlåta sina rättigheter och/eller skyldigheter, inklusive sitt kundnummer och kundkort, enligt detta avtal till annan juridisk eller fysisk person.

Denna begränsning gäller även vid överlåtelse av Kundens verksamhet. En ny innehavare av Kundens verksamhet måste ansöka om nytt kundnummer för att ha rätt att handla av Snabbgross. Om det gamla kundnumret anges i ansökans meddelanderuta ser Snabbgross till att avsluta det gamla kundnumret och pröva den nya ansökan.

Även annan väsentlig förändring av bolaget eller verksamheten kan innebära att Kunden måste ansöka om nytt kundnummer. Kunden åtar sig att informera Snabbgross om förändringar av större karaktär samt att avsluta sitt kundnummer senast i samband med att verksamheten avyttras eller avslutas helt eller delvis.

Snabbgross har rätt att helt eller delvis överlåta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt detta avtal till annat bolag inom Axfoodkoncernen. Vid sådan överlåtelse ska Snabbgross inte kvarstå som solidariskt ansvarig om bolaget inte särskilt åtar sig sådant ansvar.

8. Uppsägning/avslut av kundnummer

Avtalet mellan Snabbgross och Kunden löper tillsvidare.

Kunden har rätt att säga upp detta avtal med omedelbar verkan.

Snabbgross har rätt att säga upp detta avtal med en uppsägningstid om minst 14 dagar.

Snabbgross har även rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan utan föregående varsel, alternativt temporärt spärra kundnumret, vid tidpunkt som Snabbgross bestämmer om någon av följande omständigheter föreligger:

a) Kunden har inte fullgjort sina skyldigheter enligt dessa Allmänna villkor eller i övrigt mot Snabbgross (t.ex. enligt avtal för företagskredit);

b) det finns skälig anledning att anta att Kunden inte kommer att fullgöra sina betalningsförpliktelser mot Snabbgross;

c) Kunden missköter sina betalningsförpliktelser mot Snabbgross,

d) Kunden inställer betalningar, försätts i konkurs, blir föremål för företagsrekonstruktion, eller träder i likvidation eller annars, enligt Snabbgross, bedöms vara på obestånd;

e) Kunden har inte använt sitt kundnummer på tolv månader,

f) Snabbgross har tidigare sagt upp avtal mellan Kunden och Snabbgross;

g) Kunden ändrar väsentligen inriktning på sin verksamhet eller överlåter rörelsen i dess helhet eller delvis;

h) Kundens verksamhet upphör; eller

i) Kunden handlat i strid mot gällande lagar, myndighetsföreskrifter eller myndighetsbeslut eller i övrigt bedrivit sin verksamhet, begått handlingar eller agerat ohederligt gentemot Snabbgross eller Snabbgross personal, som strider mot Snabbgross aKärsetiska regler (se Axfoodkoncernens vid var tid gällande uppförandekod på www.axfood.se) på ett sådant sätt att det enligt Snabbgross bedömning kan rubba eller skada allmänhetens förtroende för Snabbgross, eller Axfoodkoncernens varumärken.

Vid uppsägning upphör samtliga överenskommelser mellan parterna att gälla, inklusive kreditavtal, bilagor/tilläggsavtal och e-handelsöverenskommelse. Kundens betalningsförpliktelser som uppstått före uppsägningen kvarstår dock till dess de fullgjorts. Snabbgross har rätt att omedelbart kräva betalning av alla utestående skulder.

All uppsägning enligt denna punkt 8 ska ske skriftligt.

9. Personuppgifter

Snabbgross behandlar personuppgifter såsom namn, telefonnummer, adress till arbetsplats och e-postadress till kontaktpersoner hos Kunden. I de fall personnummer utgör organisationsnummer till företaget kommer även personnummer och postadress till kontaktpersonerna att behandlas. Personuppgifterna används för att kunna kontakta personerna i egenskap av representanter för Kunden exempelvis rörande information inför ingående av avtal och/eller för förvaltning av avtal (bl.a. för fakturering, leveranser eller produktinformation). Personuppgifterna används också för att kontakta Kunden i händelse av produktlarm och för kommersiell information (bl.a. rabatter och erbjudanden). Snabbgross kan också komma att dela dessa uppgifter med underleverantörer, som t.ex. transportörer, för att kunna fullgöra sina åtaganden gentemot Kunden. Snabbgross är enligt lag skyldigt att informera den registrerade om denna personuppgiftsbehandling. Kunden åtar sig att informera berörda anställda enligt dessa Allmänna villkor.

Snabbgross är personuppgiftsansvarig för sådan behandling och ansvarar för att behandlingen sker i enlighet med vid var tid gällande dataskyddslagstiftning. Snabbgross tillämpar sin vid var tid gällande integritetspolicy vid behandlingen av personuppgifter. Integritetspolicyn finns att hämta via denna länk: https://www.snabbgross.se/dataskydd

10. Immateriella rättigheter

Kunden erhåller inte genom de Allmänna villkoren eller genom att handla från Snabbgross någon rätt i Snabbgross och/eller Axfoodkoncernens immateriella rättigheter, eller någon rätt att vare sig direkt eller indirekt, att för egen eller annans räkning, använda Snabbgross och/eller Axfoodkoncernens varumärken eller varumärken som Snabbgross och/eller Axfoodkoncernen förfogar över.

11. Snabbgross Club

Om du som firmatecknare eller Kunden även har eller får ett medlemskap i Snabbgross Club gäller de villkor som finns hos https://www.snabbgrossclub.se/ i tillägg till dessa Allmänna villkor.

12. Sociala revisioner m m

Snabbgross kan enligt lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism vidta kontrollåtgärder vid större enskilda och/eller sammanhängande kontantbetalningar enligt nämnda lags tröskelvärden tillämpliga på Snabbgross verksamhet.

13. Force Majeure

Om Snabbgross prestation omöjliggörs eller märkbart försvåras på grund av omständigheter som är bortom Snabbgross kontroll och som Snabbgross inte rimligen kunnat förutse (“Force Majeure”) ska Snabbgross befrias från sina skyldigheter enligt dessa Allmänna villkor så länge hindret föreligger. Snabbgross ska utan dröjsmål informera Kunden om hinder enligt denna punkt föreligger. Snabbgross ansvarar inte för eventuella brister i Snabbgross åtaganden som uppstår till följd av Force Majeure.

14. Ändring av Allmänna villkor

Snabbgross förbehåller sig rätten att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och bilagor. Sådana förändringar kommer att publiceras i anslutning till gällande villkor minst 14 dagar före förändringarna träder i kraft. Vid förändringar av större karaktär kommer Snabbgross även att skicka uppdateringen till den e-postadress som angivits i Kundens ansökan om kundnummer. Genom att fortsätta handla efter att uppdaterade villkor har trätt i kraft anses Kunden ha godkänt ändringarna.

15. Kontakt

Kontakt med Axfood Snabbgross AB sker via direkt kontakt med personal i våra butiker eller via vårt kontaktformulär på snabbgross.se

16. Tillämplig lag och tvist

Svensk lag ska tillämpas på dessa Allmänna villkor. Tvist i anledning av tillämpningen av dessa Allmänna villkor ska avgöras av allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.

Allmänna villkor

Dessa allmänna villkor gäller för köp av varor från Axfood Snabbgross AB, 556000-3575 (“Snabbgross”), av bolagets kunder (“Kunden”).

Gäller till och med 2025-10-19.

1. Allmänt
Parternas avtal utgörs av dessa allmänna villkor och övriga bilagor som särskilt upprättats mellan parterna, om inte annat skriftligen överenskommits mellan Snabbgross och Kunden. Avtalet ersätter i tillämpliga delar samtliga tidigare muntliga som skriftliga avtal mellan parterna. Avtalshandlingarna är avsedda att komplettera varandra. Skulle innehåll i en viss avtalshandling vara motstridigt i förhållande till innehållet i en annan ska den bestämmelse ha företräde som mer specifikt reglerar en särskild omständighet eller fråga. Snabbgross förbehåller sig rätten att fortlöpande ensidigt ändra de allmänna villkoren och bilagorna i syfte att nya villkor ska tillämpas mot samtliga kunder. Sådana förändringar kommer att publiceras i anslutning till gällande villkor minst två veckor innan förändringarna träder i kraft. Vid förändringar av större karaktär kommer Snabbgross även att skicka uppdateringen till den e-postadress som angivits i Kundens ansökan om kundnummer. Genom att fortsätta handla efter att uppdaterade villkor har trätt i kraft anses Kunden ha godkänt förändringarna.

2. Köp av varor, kundnummer och kundkort
Köp av varor från Snabbgross kan ske i Snabbgross fysiska butiker. Efter godkännande från Snabbgross kan beställning av varor också göras via Snabbgross e-handel. Vid beställningar via e-handeln, anses ett köp föreligga då beställning lagts och Kunden har fått en orderbekräftelse samt en bekräftelse på att beställningen är klar för leverans eller upphämtning.

För att genomföra köp från Snabbgross krävs att Kunden innehar ett giltigt kundnummer. För köp i Snabbgross fysiska butiker krävs även att Kunden kan uppvisa ett giltigt kundkort tillsammans med en ID-handling. Kunden ansvarar för kundkortet och för sina inloggningsuppgifter till Snabbgross e-handel och ska tillse att obehöriga personer inte får tillgång till dessa. Kunden ansvarar vidare för alla inköp som görs på Snabbgross e-handel eller i butik mot uppvisande av kundkortet. För att köpa alkohol från Snabbgross krävs att Kunden tillhandahåller Snabbgross en kopia på giltigt serveringstillstånd kopplat till Kundens organisationsnummer. För att köpa tobaksprodukter från Snabbgross krävs att Kunden tillhandahåller Snabbgross en kopia på giltigt tillstånd för försäljning av tobak kopplat till Kundens organisationsnummer.

3. Ansvar för uppgifter
Kunden ska meddela Snabbgross alla ändringar i de uppgifter som lämnats i samband med kundansökan eller eventuell kreditansökan, samt ändringar av andra förhållanden som kan vara av betydelse för Snabbgross. Detta inkluderar bland annat kontaktuppgifter, uppgifter om leveransadresser, ändrad betalningsförmåga och ändrad bolagsform. Snabbgross ansvarar inte för brister som uppstår på grund av felaktig eller inaktuell information från Kunden.

4. Betalning
Betalning ska som huvudregel ske i samband med köpet. I vissa fall, då Snabbgross efter kreditprövning särskilt godkänt det, kan kreditköp tillåtas. Vid kreditköp gäller särskilda kreditvillkor som publiceras i samband med kreditansökan på Snabbgross hemsida:
https://www.snabbgross.se/handla-pa-faktura

5. Reklamationer och returer
Följande information ska anges vid en reklamation: Kundnummer, artikelnummer på varan, transportsedelsnummer och/eller fakturanummer samt beskrivning av reklamationen.

För att Snabbgross ska godkänna en reklamation ska det föreligga produktfel som påtalas i samband med godsmottagningen, eller fel av sådan art som gör att Kunden inte rimligen borde ha upptäckt felet i samband med köp eller godsmottagningen. En reklamation ska vara Snabbgross tillhanda utan dröjsmål så snart felet upptäckts, dock inte senare än 90 dagar efter leveransen och/eller köpet. Reklamationer godkänns aldrig efter varans utgångsdatum/bäst före datum. För varor som reklamerats efter godsmottagning ska Kunden också kunna styrka att felet inte uppstått på grund av Kundens hantering av varan.

Vid returer gäller följande. Varan ska vara i originalförpackning. Snabbgross godkänner inte returer av varor där produktsäkerhet och lagstadgad hantering inte kan garanteras. Det betyder bland annat att inga returer av kylvaror, frysvaror eller brutna förpackningar kommer att godkännas annat än i samband med godkänd reklamation.

6. Ansvarsbegränsning
Snabbgross ansvar för eventuella fel eller brister i sina åtaganden enligt detta eller andra avtal med Kunden är begränsat till varans värde. Snabbgross har under inga omständigheter ansvar för Kundens indirekta skador som uppstår till följd av fel eller brister i varor eller Snabbgross övriga åtaganden.

7. Överlåtelse
Kunden har inte rätt att överlåta sitt kundnummer, kundkort eller sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt avtalet till annan. Denna begränsning gäller även vid överlåtelse av Kundens verksamhet. En ny innehavare av Kundens verksamhet måste ansöka om nytt kundnummer för att göra inköp från Snabbgross. Om det gamla kundnumret anges i ansökans meddelanderuta ser Snabbgross till att avsluta det gamla kundnumret och pröva den nya ansökan. Även annan väsentlig förändring av bolaget eller verksamheten kan innebära att Kunden måste ansöka om nytt kundnummer. Kunden åtar sig att informera Snabbgross om förändringar av större karaktär samt att avsluta sitt kundnummer senast i samband med att verksamheten avyttras eller avslutas helt eller delvis.

Snabbgross har rätt att helt eller delvis överlåta sina rättigheter och/eller skyldigheter enligt avtalet till annat bolag inom Axfoodkoncernen. Vid sådan överlåtelse ska Snabbgross inte kvarstå som solidariskt ansvarig om bolaget inte särskilt åtar sig sådant ansvar.

8. Uppsägning/ avslut av kundnummer
Snabbgross har rätt att omgående avsluta Kundens kundnummer om Kunden inte fullgjort sina åtaganden eller brutit mot de allmänna villkoren eller dess bilagor, om Kunden inte har använt sitt kundnummer på tolv månader, eller om Kunden eller dess representanter brutit mot lag, god sed eller på annat sätt agerat ohederligt gentemot Snabbgross eller Snabbgross personal. Om uppsägning sker ska samtliga överenskommelser mellan parterna upphöra att gälla, inklusive kreditavtal, bonusbilagor och e-handelsöverenskommelse.

9. Personuppgifter
Snabbgross behandlar personuppgifter såsom namn, telefonnummer, adress till arbetsplats och e-postadress till kontaktpersoner hos Kunden. I de fall personnummer utgör organisationsnummer till företaget kommer även personnummer och postadress till kontaktpersonerna att behandlas. Personuppgifterna används för att kunna kontakta personerna i egenskap av representanter för Kunden exempelvis rörande information inför ingående av avtal och/eller för förvaltning av avtal (bl.a. för fakturering, leveranser eller produktinformation). Personuppgifterna används också för att kontakta Kunden i händelse av produktlarm och för kommersiell information (bl.a. rabatter och erbjudanden) Snabbgross kan också komma att dela dessa uppgifter med underleverantörer, som t ex transportörer, för att kunna fullgöra sina åtaganden gentemot Kunden. Snabbgross är enligt lag skyldigt att informera den registrerade om denna personuppgiftsbehandling. Kunden åtar sig att informera berörda anställda enligt dessa villkor.

Snabbgross är personuppgiftsansvarig för sådan behandling och ansvarar för att behandlingen sker i enlighet med vid var tid gällande dataskyddslagstiftning. Snabbgross tillämpar sin vid vad tid gällande integritetspolicy vid behandlingen av personuppgifter. Integritetspolicyn finns att hämta via denna länk: https://www.snabbgross.se/dataskydd

10. Immateriella rättigheter
Kunden erhåller inte genom kundnumret eller genom att handla från Snabbgross någon rätt i Snabbgross och/eller Axfoodkoncernens immateriella rättigheter, eller någon rätt att vare sig direkt eller indirekt, att för egen eller annans räkning använda Snabbgross och/eller Axfoodkoncernens varumärken eller varumärken som Snabbgross och/eller Axfoodkoncernen förfogar över.

11. Snabbgross Club
Om du som firmatecknare eller företag även har eller får ett medlemskap i Snabbgross Club gäller de villkor som finns hos
https://www.snabbgrossclub.se/
i tillägg till de allmänna villkoren här.

12. Sociala revisioner m m
Snabbgross kan enligt lagen om lag (2017:630) om åtgärder mot penningtvätt och finansiering av terrorism vidta kontrollåtgärder vid större enskilda och/eller sammanhängande kontantbetalningar enligt nämnda lags tröskelvärden tillämpliga på Snabbgross verksamhet.

13. Force Majeure
Om Snabbgross prestation omöjliggörs eller märkbart försvåras på grund av omständigheter som är bortom Snabbgross kontroll och som Snabbgross inte rimligen kunnat förutse (“Force Majeure”) ska Snabbgross befrias från sina skyldigheter enligt avtalet så länge hindret föreligger. Snabbgross ska utan dröjsmål informera Kunden om hinder enligt denna punkt föreligger. Snabbgross ansvarar inte för eventuella brister i Snabbgross åtaganden som uppstår till följd av Force Majeure.

14. Tillämplig lag och tvist
Svensk lag ska tillämpas på dessa Allmänna villkor. Tvist i anledning av tillämpningen av dessa Allmänna villkor ska avgöras av svensk allmän domstol med Stockholms tingsrätt som första instans.